Snart Maj!!!

 
fantastisk varm dag, det är gott med vår/sommar (?) vad det nu än är.
det har stått 15-18 grader på tempen nu i 2 veckor, men den smyger sig upp till 20 hela tiden, LOVE IT.
nya kursen verkar intressant, ÄNTLIGEN. en kurs man verkligen vill gå på, inte ett vanligt ämne som matematik, svenska osv, utan pedagogik. - mitt sommarjobb ringde också, såklart blev det strul. förväntat? Men det får dom lösa, deras strul. gör om, gör rätt. ser däremot fram emot att börja jobba, mest för att slippa plugga lite. att kunna vara ledig när man är hemma osv. att slippa tänka. omtentan är dessutom 11 Juni, så då är denna kursen redan avslutad så man kan fokusera om på Matematiken igen. PLUS att Emma lärt mig allt om bråk nu, förlänga, förkorta, hälften osv osv. helt plötsligt bara släppte det. så när jag sa "men om jag ta detta istället och gör så, så borde de blir så?!" så skrek emma "MAAALIN!!! DET ÄR HELT KORREKT!" - HURRA. 

Folk brukar alltid säga de var så kassa på matematik osv. men sen kommer jag som verkligen faktiskt var kass. 
(Ja jag har fuskat mig igenom hela gymnasiet, vill ni veta hur, så kan ni får en detaljerad plan på hur man lura sina lärare in i minsta detalj, jag var expert) på högstadiet hade jag IG men min lärare "släppte" igenom mig för hon TYCKTE jag kämpade så. (så vart inte heller fallet) så låt oss säga jag inte klarat ett matteprov på egen maskin sen 6an/7an kanske. och detta är all sanning. 
- Tycker jag något är ointressant (vilket min lärare på både hög/gymnasiet var) så skiter jag i allting. jag slutar lyssnar och koppla helt bort och tänker på annat trevligt eller pilla med mobilen. Jag försvann ungefär. 

Men nu när man väl ska bli lärare så måste jag ju, det finns ju inte en chans att jag kan klara detta utan att kunna dela ett bråk? eller räkna ut procent? eller kunna hela tiokompisens tabell i huvudet (vilket jag också måste räkna på fingrarna ibland för) - otroligt svåra problem med matten helt enkelt. 
och faktiskt så har jag lärt mig endel under kursens gång ändå, sånt man lärde sig på lågstadiet men tappade bort på mellanstadiet och sen bara försvunnit. smarta sätt att räkna, för att bli snabb huvudräknare etc.

nu blev det en hel utläggning om att läsa matematik, men det har vart ett stort bekymmer, och folk som sedan ska hålla på "Men halå, du gör bara såhär" - Leka häftiga eller "Men tönt, kan du inte bara försöka?!!" Då har jag satt mig ännu mer på tvären och det kommer nog inte förändras, för attityd går fetbort. - och det kanske bara förstör för mig själv? troligtvis. men "lära" mig matematik av bessewisser-människor funkar INTE! - Emma var sån i början, men henne skällde jag ut och hon bad om ursäkt för att vara så mallig, så hon slutade med det och skärpte till sig och så bra det blev?! 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback