KOKAR!!

Läste ett inlägg om en tjej som hade vart på resa i Los Angeles 3-4 veckor ...
hon påstod sig veta sjukt mycket om landet, hur det fungerade och vad som var bra och mindre bra.
och där kan jag koka, direkt. folk som varit på ett ställe och helt plötsligt har koll på HELA landet.
Jag tror folk glömmer hur stort USA är. det bor över 300 miljoner människor där, hela Californien är lika stort som Sverige, det tar 6 timmar att flyga från New York till Los Angeles (ungefär hela Europa) .. bara Los Angeles (storstadsområde) har mer population än Sverige. Behöver jag fortsätta? - JA, har du varit i Stockholm, så kan man på ett ungefär räkna ut hur Sverige fungerar. - det funkar därmed inte att ha varit i L.A och förstår hur New York har det. DET GÅR INTE!!!! Ja det är mycket fetma i USA, men de har lika mycket nyttig mat som vi? förstår inte varför alla har fått nån skev uppfattning .. du kan äta nyttigt på semestern i USA? för oss är det inte särskilt dyrt med nyttigheter. för en fattig amerikan är det fruktansvärt dyrt däremot. Men det beror också på vart du är?
I Californien t.ex. är det riktigt dyrt att bo i om du inte är ifrån Californien. Ja det är inte bara att flytta mellan staterna? du får ju blir Californisk "medborgare" isf och då måste du jobbat ett år i Californien (som amerikan) för att få samma regler som en calibo. Därför kan man nog se en viss skillnad på en från New York och en från Californien ... man är kanske lite mer fit, och nyttig där, då man måste vara LITE rikare för att få leva. 
Och ändå såg jag mer uteliggare i San Francisco än New York. Men fattigdomen var synligare i New York än någon annanstans i Cali. Hollywood är det sunkigaste stället jag vet, för att vara så HIMLA omtalat. 
det är äckligt, och det är ta mig här ifrån så foooort du kan. Hollywood är EN gata. en enda gata med lite stjärnor, horor, knarkare, uteliggare, och klubbar. EN GATA. 

Maten är jävligt annorlunda. i Chicago åt man väldigt mycket kött, bbq, ordentligt.
I söder äter man allting friterat, i Californien är allt mexicanskt (allt står på spanska dessutom) 

När jag kom hem till Sverige upptäckte jag hur man levt. Idag hade jag nog inte fixat ett år till i USA. Jag hade hellre bott i England igen (som btw, är jävligt mycket fet mat och skumma regler) 
Att fxa visum är förbannad krångligt, att fixa med försäkringar är förbannat krångligt, att tappa sitt 1-20 är FÖRJÄVLA krångligt. att åka över till Mexico är nästan obegripligt krånligt. 
Nog för att jag inte är klar med "drömmarnas land" eller något annat land för den delen, OCH att jag så gärna vill att mina framtida barn ska få bo på olika platser i världen, så ska de minsann få växa upp i vårt älskade trygga Sverige. där allt bara finns framför fötterna på oss, utan att förstår det. Dags att vakna upp.
vi har det mer än bra i detta land. sjukvård är fan gratis? med en försäkring på någon ynka peng i månaden ge oss alla mediciner vi behöver. Gratis skolgång? GRATIS! alla barn får gå i skolan, dagis osv. 
Jajajajaja, vi betalar så himla hög skatt tjatar ni om. Faktum är, jag betala gärna de där 33 procenten, för det går fan till bra saker. - I Devon skulle ett barn kostar runt 15.000 att ha på dagis i månaden. det är alltså mer värt att gå hemma än att lämna på dagis. (har man då två är man körd) - Har du ingen sjukförsäkring i USA får du kanske betala ALL din cancer-medicin all by yourself. (det är helt okej dyrt) 
Men missförstår mig rätt, det finns jävligt bra saker med USA också. dra inte alla stater över en kam.
Har du sätt lyckliga gatan-sidan av USA kanske du bara varit på ett ställe. 
en annan sak tjejen skrev var "mind your own business." hon påstod att alla bara brydde om sig själva i USA.
fel fel fel. i USA är man vänlig och bryr sig om varandra, man prata, man fråga, man delar med sig, man hjälper.
något sverige VERKLIGEN borde ta efter.

Sverige är fanimig det bästa landet att växa upp i, att få växa upp i, att ha familj i. 
men FY FAN vad tråkigt det är däremot ... men det kan vi ta i ett annat inlägg. 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback