SBCC - Santa Barbara City College.

Santa Barbara ligger i Californien och är placerat precis vid havet och är runt 1½ timme till L.A
När man ska plugga på College kan man gå till väga på två sätt inprincip.
du kan hitta organisationer som hjälper dig med allt du behöver hjälp med - kursavgifter, boende, visum you name it.
men det finns även dom som gör allting helt på egen hand (och spara därmed tusentals med pengar) - men det kan vara lite riskabelt det också - men det går!

Jag vet tre organisationer som hjälper till med att plugga på SBCC.

http://www.ibs-education.com
http://www.kilroy.se/
http://www.studyabroad.se
http://www.studin.se/

IBS hjälper till med verkligen allt innan avresa - du behöver inte göra många knop, mer än att punga ut pengar.
Kilroy hjälper till med det du behöver hjälp med, men du fixa det mesta själv - det billigare alternativet.
Study Abroad har jag egentligen ingen aning om mer än att en annan tjej har åkt med dom och kan rekomendera! 
Studin - vet ingenting, en tjej Martina skrev det skulle vara bra och billigt - så vill man göra allt själv och spara pengar så bara till att hoppa in där och fixa det (:

Så vad kan du läsa? - det är precis som högskolor i Sverige, du kan läsa ett program eller kurser.
Jag kommer läsa ett program .. men vill ni veta mer om kurser så gå in på Sandras blogg - http://sandraaandersson.blogg.se/ - jag är tyvärr inte så kunnig på kurser och hur det går till eftersom det inte är något jag ska göra - men om jag förstått det rätt, så kan man bygga upp sin egen examen på kurser! (:

Jag ska läsa program och SBCC erbjuder många olika program.
det jag ska läsa heter Foto&Journalism.
- där kan du också välja inriktning, precis som t.ex Estet funkar så väljer man Musik, Bild osv - men ändå läser man många kurser tillsammans - min inriktning blir Journalism med ett par kurser i Foto (vill du så kan du läsa bara Foto)



Andra program dom har är Teater, Buisness, Multimedia, Hotel managment, Musik osv ...
- men som sagt så inom de olika programen väljer du till en inriktning, som Buisness har PR, marknadsföring, entrepanörskap osv!

Jag kommer (om jag kommer in) läsa.
- Reporting/Writing 1.
- Photojournalism.
- Introduction to Multuimedia.
- Media Design.
- Digital Imaging 1.
- Channels newspaper LAB 1 or LAB 2. (skoltidningen som är på bild)
- PR.
- Creative Writing.

Vårterminen börja den 9 Januari och slutar den 12 December. 
(med lov under sommaren och spring break osv) - under sommaren är det många som är hemma under Sverige.

- i slutet kommer man få betyg/diplom om man fixa sitt program.
förhoppningsvis kommer jag få -
Skills competency award in Journalism!

det är jätte svårt och berätta mer då det är beroende på vilken Organisation man åker med.
ta man t.ex IBS så får man boendet fixat, då kan man bo med 3-5 eller 8 andra personer, där man får vardagsrum, kök, toa, rum, tvättstuga, pool, internet osv. man får även busskort, förregisterade kurser osv.
ta man Kilroy eller Study abroad så får man fixa allt detta själv då (men som sagt, priset är billigare)

- samt att jag tror Study Abroad är bättre för kurser än vad Kilroy och IBS är - som då inriktat sig litelite mer på bara program.

- När du börjat på skolan, de första dagarna kommer ALLA elever (internationella och amerikaner) får göra ett engelska-test och ett matte-test, för att se i vilken grad man ligger på.




Kommentarer
Postat av: Tess

Jo, jag vet, alla familjer är verkligen inte likadana. Blir bara så irriterad på att många familjer gör på det sättet, det har hänt mig och även två vänner till mig. Och jag tycker att det är fult att slänga ut en ung tjej som inte har någonstans att ta vägen. Som tur är har man antingen än bra LCC eller en vän man kan bo hos. Och MÅNGA andra au pairer som jag inte känner men har läst om har blivit utslängda, så det är ganska vanligt. Men självklart är inte alla familjer sådana, det finns familjer som bryr sig. Men jag tycker inte att någon familj borde bete sig på det sättet, vuxna människor som inte bryr sig eller har något samvete. Men det låter som en bra familj du var i iallefall! Kram!

2011-08-21 @ 21:22:22
URL: http://tessusa.blogg.no
Postat av: Tess

Absolut, klart att det finns dåliga au pairer också, men eftersom man bara har vart au pair och inte värdfamilj så är det svårt att se ur båda perspektiv, när man är au pair så vet man ju bara vad man själv och ens andra au pair kompisar går igenom, men det är ingen som vet vad värdfamiljerna går igenom med vissa au pairer, eftersom man inte har någon kontakt med andra värdfamiljer.

2011-08-21 @ 21:42:20
URL: http://tessusa.blogg.no
Postat av: Martina

Jag har tagit hjälp av studin.se dom gör precis samma sak som dom andra org. fast dom gör det gratis. Det enda man egentligen betalar dom andra org. är ju typ för att sätta ett frimärke på ansökan och skicka iväg de, då gör jag hellre de själv (:

2011-08-21 @ 22:58:58
Postat av: malin

Super :D ska uppdatera det på sidan!(:

2011-08-21 @ 23:16:37
URL: http://wakoo.blogg.se/
Postat av: Sandra

Men titta, du hade länkat till mig. Haha! Jag rekommenderar dig att registrera dig till kurser SÅ SNABBT DU KAN. Dem fylls snabbt och i slutändan så kan du bli utan, många av de kurser du du vill läsa är väldigt poppis :)

2011-08-22 @ 03:38:51
URL: http://sandraaandersson.blogg.se/
Postat av: Emery Strudel

Say hey to Sean & Gus for me!

2011-08-22 @ 04:22:11
URL: http://emerystrudel.blogg.se/
Postat av: Martina

Oh, glömde svara på det andra :P Ne men jag har tänkt att gå in med inställningen att jag ska köra hela utbildningen(om jag kommer in) annars känns det lite slöseri med pengar, om jag bara ska "försöka" ett eller två år you know. Men självklart kan jag avbryta om det är de jag absolut vill då (: Hur tänker du med boende, tänker du köra isla vista eller något eget mer laidback? haha :D

2011-08-22 @ 09:32:14
URL: http://joietoujours.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback