About College.

Har spenderat hela dagen i Exeter, hittat födelsedagspresenter, en bok, en film, annat småskit som man MÅSTE ha.
stötte på James Cordon för den delen också, en komiker, skådespelare, singer songwriter och fan vet allt han är känd för här i England - jag vet han mest som komiker!
- Cathy var super-avundsjuk när jag berättade detta, - först hade jag ingen aning han var så stor.

ANYWAY - någon frågade mig om jag inte kan berätta vad det kosta att åka på College.
och nu vet ju jag bara Santa Barbara City College, och det är CITY - vilket gör att det är billigare än andra.
- däremot åker jag med en organisation, som stjäler pengar just för att dom är en organisation, men det skiter jag i just nu, däremot kan jag ger er hela den listan som alla måste betala ...

för ett PROGRAM - ettårsprogram som jag ska läsa, måste du läsa 24 units/credits.

[8/16/2011 2:46:34 PM] Malin Ottosson: Tuition for 24 units @ $246 per course unit
Fall Semester - 12 units $2,952
Spring Semester - 12 units $2,952
Mandatory Orientation Fee (first semester only) $50
Mandatory Health Fee $34
Mandatory Transportation Fee $52
Mandatory Medical Insurance  - $830
Books and Supplies  $600
Shared bedroom ($650 per month @ 9 months) $5,850
Food + personal expenses ($500 per month @ 9 months) $4,500
Academic Year Total  $17,820
1.Fall Semester - 12 units $2,952 - RUNT 20.000 kronor.
2.Spring Semester - 12 units $2,952 - RUNT 20.000 kronor.
3.Mandatory Orientation Fee (first semester only) $50 - RUNT 330 kronor.
4,Mandatory Health Fee $34 - RUNT 200 kronor.
5,Mandatory Transportation Fee $52 - RUNT 350 kronor.
6.Mandatory Medical Insurance  - $830 - RUNT 5600 kronor.

- det som kommer nu är vadskolan anser räcker gott och väl på ett år för böcker, boende, mat osv.
Books and Supplies  $600 - RUNT 4000 kronor.
Shared bedroom ($650 per month @ 9 months) $5,850 - RUNT 39.000 kronor.
Food + personal expenses ($500 per month @ 9 months) $4,500 - RUNT 30.000

Academic Year Total  $17,820 - TYP 114.000 kronor.

- men dom överdriver priserna .. ett boende kosta t.ex inte 650 dollar i månaden, det kan man få för runt 450 dollar, böcker osv är inte ens säkert man behöver köpa till alla kurser - mat och privata saker kan ju hamna på 100 kronor till 50.000 kronor, beroende helt på vad man vill göra på sin fritid och vad man vill äta.

men eftersom jag åker med en organisation som sagt, så ta dom lite extra kostnader.
samt att dom fixa boendet för ett halvår, alla units ingår, busskort, certificat osv - för 106.000 kronor.
utöver de behöver jag betala boende för nästa 4 månader, personliga saker som mat, resor osv.

så det är väldigt svårt att säga vad man betala, då alla betala helt olika.
men de första sex sakerna måste alla då betala, oavsett med org eler inte.

det lån jag kommer ta är 165.000 kronor (tror jag?) - och då kommer jag klara mig gott med boende, kurser, skolan, böcker, mat, resor, försäkring, visum hej&hå av vad allt kan innehålla.

- men där har ni ett litet huhm om vad det kan kosta och vad som ingår osv.
dessa 165.000 kronorna kommer i klumpsumma också ... kan vara lite negativt kanske.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback