en hel guide om att bli aupair.

tänkte skriva lite om hur de gå till att åka privat, och vad som händer efteråt osv.
får endel frågor om det, så kan lika bra göra ett helt inlägg om allting (:


att åka privat är så mycket enklare men även så mycket osäkrare.
genom en organisation har familjen kollats, dom finns i verkligheten.
jag gillar denna sidan - http://www.aupair-world.net/ . det finns såklart många fler, men denna känns seriös, och den har ett enkelt och bra upplägg som webbsida.
man gör ett konto, skriver om sig själv, lägger upp bilder och sen hitta sin drömfamilj.
här är det jävligt viktigt att prata mycket, att skypa innan och att familjen har bilder på sidan - detta är iallafall viktigt för mig, samt att de haft en aupair innan, jag har haft tur att båda mina familjer har haft svenskar innan.
det kan faktiskt vara så att familjen inte finns? det kan man inte veta, men oftast känner man säkert det, man märker rätt lätt om en familj är seriös eller inte.
Vad är då så bra med att åka privat?
det finns inga regler, det kan vara ALLA typer av familjer.
kan finnas familjer som vill du ska jobba på familjens hotell (t.ex) under dagarna då barnen är i skolan.
finns familjer som bara behöver en aupair över helgerna, det kan verkligen finnas allt! 
vilket jag tycker är otroligt bra, för då kan alla få precis det dom vill ha, jag hade kontakten med en familj i inlandet av australien där dom hade 32 hundar, en hel djurgård nästintill, och under tiden barnen var i skolan, skulle jag isåfall jobbar med hundarna - detta lockade mig som fan, då jag älskar hundar!
men kände att jag ville bo mer centralt denna gången, så det finns alla typer av familjer och inget är rätt eller fel.
allt är helt enkelt olika, lönen, schema, tillgång till diverse saker osv.

Du kan också välja hur länge du vill stanna.
vissa familjer vill ha en sommar-aupair, vissa vill ha för ett år, de flesta vill dock har för 6 månader.
inklusiv min familj, men då jag sa jag helst bara jobba 4 månader så gick dom med på det.
mellan 3-9 månader är mest normalt! - jag tycker det är super att man kan stanna så länge man själv vill.

När man valt en familj.
När man sedan valt sin familj, så är det dags för visum (om man inte ska inom europa)
dags att boka flygbiljett och kanske internationelltkörkort om du ska köra bil?
vissa familjer betala flygbiljett, vissa visum, vissa ingenting, vissa betala när du åker hem osv.
dags att kika på försäkring? - även här, ska du bara inom Europa behövs oftast inget av detta.
internationelltkörkort behövs inte, visum behövs inte, alls som behövs är en flygbiljett.

Visumet fixade jag på denna sidan http://www.immi.gov.au/
hade jag fått välja om, hade jag nog kört på denna sidan - http://www.nationalvisas.com.au/
inget fel på min sida heller, och jag har ju trots allt fått mitt visum, men känns som den andra sidan kan hjälpa mer ifall något skulle hända.
visumet heter Working Holiday Visa, och det gå bara att få EN GÅNG I HELA SITT LIV. så använd det väl.
och var beredd på att ha runt 25.000 kronor på kontot innan du far, då australiens immigrationsverk säger att det kan behövas i vissa fall, om något skulle hända. 

Boka flygbiljett.
jag kommer boka min flygbiljett igenom flygresor.se .. skit bra sida som sortera ut de billigaste flygen.
en enkel till Perth det datumet jag vill åka kostar runt 7100, att åka till Östkusten (sydney, brisbane osv är lite dyrare) - en biljett hit till england gick på runt 400 kronor, så det stora skillnader på summorna här.

Att komma till familjen.
att komma till familjen är olika beroende på hur familjen är, jag har anlänt till två familjer redan.
I USA kände jag direkt att här hör jag fan inte hemma, familjen gav mig inget bra första intryck alls.
under hela min tid i familjen tissade jag på tå, och vågade knappt ta något i kylen.
jag var absolut inte mig själv i det huset, de som känner mig vet att jag är väldigt framåt.
jag skulle inte klara av ett halvår i den familjen, sen gillade jag inte usa heller, men det är en annan femma.
att komma till familjen här i England var som att komma hem direkt jag klev in genom dörren.
jag kommer inte riktigt ihåg hur känslan var, då den var så naturlig. det var som att komma hem.
jag har aldrig tissat runt på tå i mitt hus, jag ta det jag vill ha, jag sjunger när jag vill sjunga och jag prata när jag vill prata ... 

Jag har snart spenderat 3 månader här och det blir en vardag tillslut.
jag börja bli rastlös här, Axminster räckte för 3 månader.
jag kan också boka min hembiljett när jag vill, vilken månad jag vill och vilken tid jag vill, om jag vill backpacka efteråt så gör jag det hur länge jag vill.
vilket är väldigt skönt, - nu råder jag dock folk till att åka med en organisation till USA, då det är otroligt svårt med visum till det landet, men till vilket annat land som helst så råder jag ALLA att åka privat.
det är så mycket friare, så mycket enklare och man behöver ingen organisation!





bilder från google.


Kommentarer
Postat av: Eleonor

Jag har också åkt privat hit till England och håller med dig, det känns så mycket bättre. Har vänner som åkt med en organistion och dom hjälper inte en så mycket som man tror. Det enda dom hjälper dig med är att hitta en familj och lite pappersarbete.

Skriver man till dom om att man har problem så svarar dom att det enda man skall göra är att prata med familjen, men tänk om det inte går att prata med dom då?

Nej, prisa att åka privat! Så mycket bättre, så mycket billigare!

2011-05-12 @ 10:27:56
URL: http://mylifeinengland.bloggplatsen.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback