från då till nu.

Juni: sommarlovet hade börjat, jag skulle börja trean om två månader.
VAD I HELVETE SKA JAG GÖRA EFTER STUDENTEN?!
det regnade och jag var så trött på Ronneby, jag ville upptäcka USA, bara usa, inget annat.
hur, när, var, varför? - Resa, engelska, en familj, kultur, träffa vänner efter studenten .... frågan Hur återstod.

Juli: återigen en regnig dag (som vanligt i sverige) .. jag googlade runt på lite allt möjligt.
kom ihåg en organisation som hette STS (vad gjorde dom?), kikade in där, läste, läste läste läste.
hittade au pair bloggar, ännu fler bloggar, LÄSTE LÄSTE LÄSTE LÄSTE

Augusti: trean var ett faktum, nu har jag bestämt mig, att åka som au pair ska jag göra, nu ska vi hitta orginisationen jag ska åka med också.
Jag fick upp ögonen för Cultural care, (det var lättast att hitta på google) ... deras sida lockade mig, jag hittade allt fler bloggar som åkte med dom, och allt fler som bytte familjer, som lämnade usa och det enda som helt plötsligt var Cultural Care för mig, det var Rematch! - vilket kändes som en stor anledning att skita i dom ..

September: jag klickade mig tillbaka till STS, men sidan var så dålig och jag förstod ingenting, men det var färgglatt och kul ...

Oktober:
hade bestämt mig för STS, thats is! nu kör vi ...

November: Hittade en blogg i Wahsington DC, en länk hon hade till SI - skandinaviska institutet.
fan är detta tänkte jag? .. kikade in och jag fastnade för hur billigt det var, för hur mer orginaserat det var.
DÄREMOT har SI världens tråkigaste hemsida, tyvärr ... jag velade lite till mellan STS och SI.
mest för att SI hade max 50 timmar från släkt

December: STS höjde sin avgift med typ 4000 kr, hell no!
SI bestämde jag mig för, efter att ha hört mig för så märkte jag att INGEN har rematchat med SI, ingen har bytt familj alltså (rematch=byte familj) ingen har lämnat usa i förtid pga sin familj.
så den sista December ansökte jag till en av världens bästa organisation

Januari: jag kämpade som en gris för att få ihop de finaste bilderna, det finaste brevet, att dela ut referencer, DET TOG TID MINA VÄNNER, så tänk på det.

Februari: den 23 februari hade jag min intervju med en suuuuper trevlig människa från SI, som berättade allt om hela sina två år i Boston.
Jag väntade på att bli godkänd!

Mars: den 8 Mars blev jag godkänd med SI.
Idag är det den 28 Mars, jag har haft 5 matchningar, en perfekt familj och 4 lite mindre bra.
(dom var inte dåliga familjerna, det stämde bara inte, vi klickade inte helt enkelt)
men jag har fortfarande inte funnit den rätta magkänslan, en familj som jag har skrikit över att få åka till,
men det kommer väl? - låt det ta den tid den tar ... ta inte en familj bara för att ni tror att det inte kommer fler, och kommer det inte fler? vad ska man göra åt det? man ska vara överlycklig för en familj, man ska vilja skaffa nedräkningar till datumet man åker DIREKT, tänka på vad man ska packa ner NUUU, saker man kan göra där och vad som kommer hända första dagen man träffa familjen.

Det är den familjen jag väntar på och jag hoppas den kommer, annars får jag hitta på nåt annat (:
men att ta en familj bara för att, DET tänker jag inte göra, då kan jag lika väl göra något annat!

kom ihåg att det ska kännas rätt, likadant med organisationen.

SI är inte känt - man måste anstränga sig för att hitta den organisation, det är inte bara att googla på Au pair, man måste scrolla lite grann för att se den och det är det inte många som orkar, det ska gå fort!
SI's hemsida kommer aldrig att ändras, dom har inte bilder på framsidan med LA, New York, med San francisco, eller florida, dom har bilder på Barn och familjer - vilket allting handlar om.
PLUS att SI är den enda organisation man kan gå med i och man har förtur om man gick barn och fritid.
mer lön, 50 dollar mer tror jag faktiskt, har inte läst på nåt av det, eftersom jag inte gått BF, du kan även läsa en mer Collage-aupair-sak .. haha, du passa barnen ibland, inte som en riktig au pair, i utbyte får du plugga 6 timmar, mer studiepengar och sådär, inte heller insatt på den fronten!

SI använder inte reklam, dom gör ingenting för att leta efter au pairer, det är au pairen som måste hitta dom.
och då vet dom att de är seriösa, samtidigt som familjen på andra sidan betalar helvetes med pengar för att gå med i SI, det är högre krav och högre standard - det här är sanning. ( SI är den dyraste organisation för en familj att gå med i ) - redan där känns det som att familjerna verkligen vill detta.

jag kan inte säga att det inte finns en sop familj inom SI också, finns det säkert ... jag har däremot aldrig hört nåt om det, vilket man tyvärr inte kan säga om CC, var och varannan blogg man läser Rematcha.
men jag har läst au pair bloggar som åker med CC som haft de bästa familjerna nånsin, .. ofc!

MAGKÄNSLA, MAGKÄNSLA, MAGKÄNSLA - det viktigaste man har just nu, samt tålamod.


just nu hoppas jag på att Matchning 6 dyker upp, och det är snart, .. börja tryta på tålamodet nu (a)

Good luck.

http://www.scandinavianinst.se/au_pair_in_america/au_pair_in_america.php

Kommentarer
Postat av: Angelica m

malin jag behöver din hjälp haha så logga in på msn :P

2010-03-28 @ 18:00:15
URL: http://amartinsson.blogg.se/
Postat av: a

men trist. men du! om jag klickar på knappen där de står om jag är klar du vet om ansökan! jag kan forsätta att sitta barnvakt och lägga in grejen tex referenser och sådant skit? eller är de inte bra att klicka på knappen?

2010-03-28 @ 18:09:35
URL: http://amartinsson.blogg.se/
Postat av: a

okey så under 100 timmar får jag inte lägga in timmar. så väntar jag nog med att klicka på knappen. för jag ska ju vara på dagis på påsklovet och det blir ju under 100 timmar. men kan jag klicka efter de då och ifall jag inte har alla referenser hur blir de då? kan jag inte lägga in dem? usch jag är ganska förvirrad, för min kompis klickade på knappen i torsdags :/ och hon hade ingen bock medans jag har tre bockar. usch hur ska jag göra malin :P

2010-03-28 @ 18:21:41
URL: http://amartinsson.blogg.se/
Postat av: Anonym

okey okey då väntar jag :) men min kompis hade inga bockar alls när hon klickade på kanppen vilket jag tyckte var lustigt :S

2010-03-28 @ 18:34:38
URL: http://amartinsson.blogg.se/
Postat av: amartinsson

haha jag bryr mig inte emn tyckte det var konstigt att hon inte hade några bockar. men hur går de för dig och dina familjer :P

2010-03-28 @ 19:17:55
URL: http://amartinsson.blogg.se/
Postat av: Angelica

okey men det kommer ska du se :)

2010-03-28 @ 19:34:57
Postat av: Emma

hette hon som du hade din intervju med Kristin?!

2010-03-30 @ 18:20:10
URL: http://lifeofemma.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback