sömnparalys?

Har ni varit med om sömnparalys någon gång? 
Jag visste inte vad det va förens inatt. 

Jag har sen något år tillbaka ofta drömt att jag är förlamad i min säng, att jag inte kan öppna ögonen eller röra en endaste kroppsdel. Jag vet aldrig riktigt om det är i drömmen det händer eller när jag är påväg att vakna upp. 
Jag vet att jag alltid tänkt "hur fan kan jag va såhär trött efter 6h sömn etc?" - Hur som så har det alltid tagit flera minuter innan jag kunnat öppna ögonen och förvirringen släppt. 

Med tiden så har det blivit lite "tydligare". För ett tagsen började jag vakna upp på riktigt, jag kunde öppna ögonen men min kropp bara låg där, tung så satan. Hur mycket jag än ville så kunde jag inte röra en endaste kroppsdel, inte ens ett litet finger. Men ögonen är helt öppna och jag ser allt men är som sagt paralyserad. 
Även här har jag bara tänkt att jag är så trött och snurrig att det är nog helt naturligt, om än otäckt. 

Men så inatt drömmer jag att någon gå efter mig och börjar dra i min arm men jag kan inte göra något motstånd. I nästa sekund drömmer jag att jag vakna upp i min säng, att min dörr i lägenheten är öppen men jag är så trött och förlamad att jag inte kommer upp ur sängen - väl uppe och väl framme vid dörren är där ett par fötter men jag får inte igen dörren och när jag smäller igen dörren vaknar jag till och mina ögon slås upp, och där står han nu framför mig, i mitt rum och titta på mig - jag är helt vaken, men jag kan inte lyfta ens huvudet. - Jag rör honom i mitt huvud men när jag titta på mig själv så ligger jag platt som en pannkaka. 

Paniken är självklart totalt - här ligger jag, med människor i mitt rum och jag kommer ingenstans. 
Man skriker inombords men man är helt still. - tillslut börja jag röra en arm, ett ben, min nacke, och tillslut kommer jag upp och då är allt borta. 

Jag tänkte att det fortfarande var en dröm såklart, för vad fan är det frågan om?! 

Efter lite googlande för att kunna se om man kan tyda drömmar. Hitta jag inte bara något som likna det jag berättar, utan exakta innebörden av det som jag trott varit drömmar i flera år. 

Sömnparalys - Vilket innebär att när vi drömmer, så slå sömnparalys till, den förlama vår kropp för att vi inte ska kunna röra oss så mycket i våra drömmar - Däremot har våra ögon alltid rört på sig. - Du är helt enkelt påväg in i skedet av din REM-sömn men av någon anledning vakna du också till under de minutrarna som hjärnan stänger av kroppen. Så du upplever dina drömmar (oftast mardrömmar) som att du är vaken. Du är lite både och kan man säga. - Hjärnan är nämligen lite efterbliven att den är för sen med att slå på sömnparalysen eller i mitt fall alldeles för tidigt. 
 
Det är något av det läskigaste jag varit med om. Jag hoppas innerligt det inte händer igen, även om de här sömnparalyserna har börjat utvecklas till något värre varje gång. 

Kommentarer
Postat av: Anonym

Här är en tjej dom heter Jonna Jinton. Hon har skrivit om sömnparalys. Jag hade aldrig hört talad om detta tidigare.

http://jonnajinton.se/somnparalys/

2015-07-21 @ 19:37:06
Postat av: Sandra

Hej! Har läst din blogg lite då och då. Tror jag hittat dig under en period jag var inne att läsa på SBCC för några år sedan.

Men måste bara berätta att jag vet EXAKT vad du menar med sömnparalys! Jag pratade med en kompis om det och bara: Men vafan? Hur fan får man en sömnparalys vad konstigt? Har aldrig hänt mig. Några månader senare så märkte jag av det första gången. Men då har det varit att jag försöker tända lampan men att jag inte kan. Men så kan jag se min egna kropp? Försöker hela tiden tända lampan och på så sätt vakna men det går liksom inte. Och så får jag en känsla av att det är något i rummet som kommer försvinna om jag tänder lampan, men eftersom jag inte lyckas så kommer det här "väsenet" närmare. Skitläskigt.

Sist nu för några veckor sedan så gick det liksom "längre". Började se fötter vid min dörr precis som dig! Som om någon försökte hålla mig inlåst och inte släppa ut mig! Skit obehagligt. Sen började jag liksom sväva omkring i rummet samtidigt som jag såg min kropp.

Vissa tror att det är en typ "andlig" upplevelse. Att vi får kontakt med den "andra sidan" på det sättet. Och det kändes faktiskt som att min själ svävade omkring!!! Jag har dock läst och lärt mig att om man hamnar i en paralys så ska man bara slappna av, typ tänka "detta är en paralys bara slappna av" för då är det lättare att hamna i den "djupa" sömndelen är därifrån vakna upp :)

2015-09-08 @ 12:25:48

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback