HELP ME SOMEONE!

WAAAAHHHHH!!! hur skriver man en hemtenta?
Jag vet vad jag vill skriva, jag ha så mycket om buddhism jag vill skriva, och vad jag tycker och blabla.
men HUR skriver jag skiten? ska jag använda citat? vad fan är citat i en bok? ska jag referera till varje sida? ska jag skriva boken längst ner på sidan eller där jag skriver meningen? får jag diskutera med mig själv? måste jag använda BARA fakta, ska jag isf skriva exakta sida om jag använder JUST den meningen!!!!?! - ni hör ju .. det här kommer fan blir skit, det känner jag på mig. 
sjukt dålig info, inga instruktioner whatsoever, FUCK HÖGSKOLAN!

Kommentarer
Postat av: Sandra

Där har vi anledningen till att jag aldrig kommer klara av en utbildning i Sverige. Tacka Usa och College! I might stay forever!

2013-09-24 @ 22:16:55
URL: http://sandraaandersson.blogg.se
Postat av: ilhana

jag brukar börja med att skriva om vad rapporten kommer handla om. du skriver först fakta, sist reflektioner (vad du tycker). du kan använda citat om du tycker det är viktigt, men i så fall någonstans där det passar in, där du liksom pratar om dess helhet. citat kan vara en mening som någon betydelsefull människa/profet etc. sagt som än i dag har betydelse för de religiösa eller ett citat som berättar hur det var långt bak i tiden eller liknande, nästan vad som helst, bara det har någon mening - och då ska du referera, antingen skriva inom () vem som sagt det eller om ingen sagt det bara uppge sidonummer. jag brukar ange källorna på en sista sida i en rapport då jag skriver namn på källan (boken) och vem som skrivit den, samt utgivningsår. men om du använder särskilda utdrag, som citat då ska du helst använda () på just den platsen som den använts på (dvs i din text med sidonummer) så att läraren lätt hittar dit. och ett citat får du aldrig ändra på, du måste skriva av det helt och använd alltid " " (i början och i slutet) - det är det enda som man egentligen får skriva av när man skriver rapporter/hemtentor. och du gör detta endast om du skrivit av helt. men gör du om meningar så räcker ju källförteckningen i slutet. så har jag gjort alla dessa år, fungerar utmärkt.

när du har fått med all fakta om ditt ämne gör du mellanrum och skriver rubrik typ "reflektion/reflektioner". där under börjar du skriva vad du själv tycker och självklart kan du diskutera med dig själv. det är liksom du själv som vet hur du reflekterar bäst. det kan vara en bra grej att ha en slutsats också, dvs. vad kom du fram till när du skrev klart rapporten? insåg du något nytt? hittade du något som du tyckte var utmärkande för ditt ämne?
(jag brukar innan en rapport fundera kring ämnet och anteckna vad jag tror om ämnet och vad jag tror att jag hittar, då det blir lättare i slutet att dra slutsatser.) men du gör som du vill!

det kommer att gå bra! det kan bli rätt så kul att skriva rapporter. använder du word så kan du ju ta med en bild eller två också, brukar ge texten bättre flöd.

hoppas det hjälpte. säg till om du undrar över något. följer din blogg fr.o.m nu! lycka till,

2013-09-25 @ 10:18:23
URL: http://so-random.org

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback