Everything you need to know about education.

detta är ett av världens längsta inlägg om skolgång i sverige och england.
det är absolut läsvärt, för det är så HIMLA SKILLLLLNAD! ni kommer blir mörkrädda.

I England börja man skolan när man är 3 år gammal, då lär du dig skriva, räkna, läsa och simpla grejer, i Sverige börja du med detta i 6-7 års åldern, även om många kan läsa och så innan man börja lekis, så är det då vi börja med att lära oss det under skoltid.


(ändå ligger vi på samma nivå som engelsmännen när vi väl är runt 15 årsåldern)
vet inte om det är för engelsmännen är slöa och behöver börja redan vid 3 års åldern? eller om vi hårdpressas i skolan från sen ålder? jag tycker man är liten snorvalp vid 3 årsålder och tycker att vi börja i lagom ålder i Sverige.

Gymnasiet: det är här det kommer låta riktigt skumt! det är nu eng-skolgång blir knasig.
gymnasiet i sverige är mellan 16-19 år (för de flesta, beror ju på när man fyller)
Lika dant är gymnasiet i England, bara att de har olika namn.
så innan dess har de "grundskolan" som vi har upp till vi är 15, då läser man alla ämnen, som alla ska läsa.
finns liksom inget val, men här blir det konstigt.

Som 15 åring i Sverige ska du gå ut med ett viss poäng, 310 är max har jag för mig? 
och du måste välja ett program för gymnasiet, "frisörlinjen var jävligt svår att komma in på när jag var 15, (detta var dock 5 årsen, så kan säkert har ändrats, men du behövde höga poäng)
du väljer iallafall ett program, Media, Estet, Samhälle, Handel, Barn&fritid, Bygg, Musik, whatever! - DU VÄLJER NÅGOT!! 

I england funkar det som så att du väljer inga program, du väljer istället dina kurser och gör ihop ett eget schema. på "level-A" så läser du 3 kurser, (menas också: 3 olika saker) - Cathy läste Franska, Engelska och Ryska. - detta är alltså vad du läser under ditt första år i gymnasiet i England.

då vi svenskar läser Matte A, Eng A, Svenska A, Idrott, Historia, Religion, Estetis verksamhet. - DETTA MÅSTE ALLA LÄSA! detta kan man inte komma ifrån, sen har ju alla program olika mycket.

det konstiga är att vi väljer ett program som sedan ska hjälpa oss att blir det vi vill i framtiden.
redan vid 16 årsåldern ska vi veta på ett ungefär - det blir såklart lättare om du läser samhälle eller NV, om du inte har en aning, medans t.ex Media eller Bygg är lite mer specifikt.

det gör du ABSOLUT INTE HÄR, det är många som inte ens gå gymnasiet här, och vet ni varför?
för man studera inte till att bli något, man studera inte i England. (om man inte vill blir tex hjärnkirurg eller ingenjör liksom)


ni kommer ihåg att jag sa 3 år som frisör och det va svårt att komma in?
HAAA inte i england, vill du bli frisör, då hoppa du av när du är 16 år och blir frisör.
du studera INTE till frisör, du studera INTE till lärare, till kock, till sjuksköterska till journalist.
- du blir dessa saker när du har lust - du hitta ett lärarjobb och så lär du dig där! du behöver alltså ingen utbildning för dessa jobb. - förstår ni? jag vill plugga 3 år som journalist, och här kan man bara blir journalist?
vill du blir engelska lärare, ja då blir du det här, i Sverige pluggar du 5 år till det.

det är sån himla stor skillnad bara - här blir du inget på program, utan på kurser (återigen gäller inte detta t.ex hjärnkirurger, ingenjörer osv) - men vill du blir nåt "simpelt" dom en doktor, sjuksköterksa, lärare, journalist or whatever, ja då är det bara att söka jobben! med "simpelt" menar jag simpelt för engelsmän.
om de bara visste vad svårt det är att blir journalist, lärare eller sjuksköterska i sverige.
men du skulle ALDRIG studera till något här om det inte är riiiiktigt specifikt.

jag förstår inte hur dom gör, lika lite som Cathy förstår vad vi i sverige pyssla med?
men det funkar, i England är Sverige känd för sin utbildning, och i Sverige är England känd för sin "utbildning"
- det som är bra för oss svenskar är att om jag nu bestämmer mig för att bli frisör, så är det inte så lätt här? då kan jag bara åka över till England, "plugga" det ett år och så är jag utbildad frisör överallt - är du engelsman och ska bo i england resten av livet gör du dock inte så.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback